تبلیغات
وحدت وب - اطاعت

مرتبه
تاریخ : شنبه 10 تیر 1391

یكی از زیبایی ها و لذت های جوانی، گذراندن عمر در اطاعت الهی است كه باعث توجه و عنایت ربوبی است. پیامبر مكرم اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید:
خداوند جوانی را كه جوانی خود را در اطاعت خدا سپری كند دوست دارد.56

باید دانست، اطاعت از ولیِ خدا، همانند اطاعت از پروردگار است؛ از این رو سومین وظیفه كه بسیار لازم و ضروری است، پیروی و اطاعت از امام زمان(علیه السلام) است. محبت ورزیدن بدون پیروی، مانند شعار بدون عمل است كه صداقت در آن، جایی ندارد. خداوند متعال به پیامبرش می فرماید:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمْ اللَّهُ
57 بگو، اگر خدا را دوست می دارید، از من پیروی كنید، تا خدا شما را دوست بدارد.

امیرمؤمنان(علیه السلام) در تفسیر این آیه می فرماید:
پیروی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) محبت خدا است.58
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست است كه شخص مدعی، پیرو اهل بیت(علیهم السلام) باشد. كسی كه ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آن ها سرلوحه اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آن ها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او كاسته خواهد شد.

امام صادق(علیه السلام) می فرماید:
مَا أحبَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ مَنْ عَصاهُ؛
كسی كه خدا را معصیت و نافرمانی می كند، او را دوست ندارد.

سپس به این شعر تمثیل كرد:
تَعْصِی الإلَهَ وَ أَنتُ تُظْهِرُ حُبَّهِ
هذَا مَحالٌ فِی الْفِعالِ بّدیعٌ
لَوْ كانَ حُبُّكَ صادِقاً لأَطَعْتَهُ
إِنَّ الْمُحِبَّ لِمَنْ یُحِّبُّ مُطیعٌ59
خدا را نافرمانی می كنی، آن گاه اظهار دوستی او می نمایی.
این از كارهای ناممكن و شگفت آور است! اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش می كردی.
زیرا محبّ، فرماندار محبوب است.

جابر می گوید: امام باقر(علیه السلام) به من فرمود:
آیا كسی كه ادعای تشیّع می كند، همین كه بگوید ما را دوست دارد، كافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان كه تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذكر خدا و روزه و نماز و نیكی به والدین و... شناخته می شوند.
جابر عرض كردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز كسی را به این صفت نمی یابیم».

حضرت فرمود:
... آیا برای كسی كافی است بگوید: من علی(علیه السلام) را دوست دارم و ولایت او را می پذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل كوتاهی می كند؟! نه؛ چنین نیست. اگر بگوید: من رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) را دوست می دارم ـ با این كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) از علی(علیه السلام) برتر است ـ ولی روش او را دنبال نكند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایده ای برای او نخواهد داشت؛ پس، از خدا بترسید و به آنچه پیش خدا است عمل كنید.

بین خدا و هیچ كسی قرابت [قوم و خویشی] نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدای تعالی [گرامی ترین آن ها] پرهیزكارترین و فرمانبردارترین آن ها است. ای جابر! سوگند به خدا ! نمی توان به خدا تقرّب یافت، جز با اطاعت و پیروی. برائت كسی از آتش، با ما نیست و بر خدای تعالی برای كسی حجتی نیست. كسی كه مطیع خدا باشد، دوست ما و كسی كه از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. كسی جز با عمل و پاك دامنی و پارسایی به دوستی ما نمی رسد.60

بنابراین، عشق و عرفان به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اموری را می طلبد. قطعاً امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جوانان انتظاراتی دارد كه توجه به این انتظارات، زمینه ساز اطاعت از امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

انتظارهای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جوانان


توقعات امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از شیعیان و - به ویژه، جوانان- بسیار روشن است. پیروی و یاری رساندن به اهل بیت(علیهم السلام) مهم ترین و اصلی ترین خواسته یوسف زهرا(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.61 احترام به پدر و مادر، انصاف با مردم، دوری از گناهان، پیروی از ولایت فقیه و زمینه سازی ظهور، از انتظارات مسلّم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جوانان است. صرف نیروها و استعدادهای جوانی در راستای خواست امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به آن ارزش مضاعف می دهد.

همه جوانان، وقت و عمرشان را در اموری که به آن، دلبستگی دارند، صرف می كنند؛ اما انتظار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این است كه عمر و استعداد هركس در راه رضای خداوند و رشد و تعالی فرد و جامعه صرف شود و در راه باطل صرف نشود.

جوانی، دوره شور و تلاش است، و جوانان به طور قطع پرتلاش و پرتوان هستند؛ اما این قدرت و شور در چه راهی باید مصرف شود؟ البته بسیار روشن است كه ورزش، رشد استعدادها، تفریح سالم و سرگرمی های سازنده، هیچ اشكالی ندارد؛ ولی تلاش در جهت امور ضروری و مشغول شدن به مسائلی كه آینده ما را رقم می زند، درجه اول اهمیت را دارد و بسیار ضروری و شایسته است كه در این وادی قدم برداریم.

امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام) توصیه می فرماید:
كسی كه خود را به امور غیر ضروری مشغول كند، امور ضروری را از دست می دهد.62
با توجه به ضرورت مباحث مهدویت، به كار بستن نیروی جوانی در این راه، از انتظارات امام زمان(علیه السلام) است. البته اگر در این فرصت، لغزشی هم صورت پذیرد، از چشم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مخفی نمی ماند؛ ولی آن امام مهربان، برای توفیق جوانان در این راه دعا می كند.

با وجود آن که سیمای برخی جوانان در تابلوی آخرالزمان منفی بیان شده است، روزنه های امید زیادی به سوی جوانان باز است و می توانند، تصویر مثبت و زیبایی را از خود به جهانیان ارائه دهند.

جوان در آخرالزمان

در مصاف تاریخی حق و باطل، دو گونه جامعه وجود دارد: یكی جامعه موجود آخرالزمان، با منفی ترین نمره ای كه می گیرد، و دوم آرمان شهر زیبای ظهور، با بالاترین نمره ای كه می توان فكر كرد. عصر آخرالزمان، جامعه جانکاه امروزی است و آرمان شهر ظهور، جامعه آرمانی آرزوهای فردا است.

در این قسمت، به آسیب های اجتماعی جوان در عصر غیبت و راه كارهای برون رفت از آن، اشاراتی خواهیم كرد. روایاتی كه چهره آخرالزمان و سیمای انسان های آن عصر را ترسیم می كند. برای برخی از افراد نسل جوان، آفاتی را یادآور شده اند. در روایتی از امیرمؤمنان، حضرت علی(علیه السلام) در این رابطه نقل شده است:
جوانان، غنا و مشروبات را حلال می شمارند.63

همچنین از پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است:
چگونه می شود حال شما، هنگامی كه جوانان شما به فسق و فجور بگروند، و بدتر از آن.64
راه نجات از فتنه های آخرالزمان و رسیدن به آرمان شهر ظهور چگونه است؟ پل رسیدن به آن، چه نام دارد؟ این كوچه انتظار را چگونه باید طی كرد؟
با تمام مشكلات عصر غیبت، باید توجه داشت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انسان های عالم را سرپرستی می كند و هر كس استعداد هدایت داشته باشد، تحت توجهات او هدایت می شود؛ حتی برابر جبهه باطل. تمام توان حضرت در جهت سرپرستی و هدایت عالم صرف می شود؛ بنابراین هر فرد شایسته ای كه در مسیر قرار گیرد، پرتو انوار هدایت آن خورشید عالم تاب را جذب کرده و از آن بهره می برد. ضمن آن كه یكی از زیبایی ها و جلوه های مهر و محبت حضرت ـ كه همان، دعای او می باشد، بدرقه راه همه اقشار جامعه، خصوصاً جوان ها است.

دعای امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)


از آن جا كه جوانان، به طور فطری شیفته نیكی و فضیلت می باشند، منحرفان اخلاقی و طرفداران ولنگاری، نمی توانند با این امر فطری به راحتی مقابله كنند. به همین دلیل با دسیسه های فراوان دست به گسترش امور ضد ارزش پرداخته، منكرها را معروف و معروف ها را منكر قلمداد می كنند؛ تا با تغییر ظاهر مسائل، جوانان را فریفته و از ارزش های اصیل انسانی دور كنند.

از سوی دیگر، جوانی، دوران طغیان، شورش، بی قراری و تندروی است. تمام انسان ها در سنین مختلف طعمه احساسات و تمایلات نفسانی قرار می گیرند؛ ولی خطر طغیان احساسات برای نسل جوان از سایر طبقات بیشتر است. البته جوانی كه آلوده گناه می شود، یكی از زیباترین و بهترین فرصت های دینی را پیش روی خود دارد كه با ورود به آن، جبران آلودگی می كند. توبه و درخواست عفو و گذشت الهی، تمام كارها و اهداف شیاطین را درهم فرو می ریزد.

در دین مبین اسلام، به توبه جوانان بسیار عنایت شده است. پیامبر مكرم اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید:
خداوند متعال، جوان توبه كار را دوست دارد.65

بلكه نزد پروردگار، جوان توبه كار از هر فرد و هر چیز، محبوب تر است. پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله وسلم) در این باره می فرماید:
هیچ چیز نزد خداوند متعال از توبه جوان محبوب تر نیست.66

در روایت دیگری می فرماید:
توبه نیكو است؛ ولی در جوانی نیكوتر است67

امام راحل براساس همین روایات شریف، به زیبایی می فرماید:
بهار توبه، ایام جوانی است كه بار گناهان كمتر و كدورت قلبی و ظلمت باطنی ناقص تر و شرایط توبه، سهل تر و آسان تر است. انسان، در پیری، حرص و طمع و حب جاه و مال و طول املش بیشتر است و این مجرّب است و حدیث نبوی68 شاهد بر آن است. گیرم كه انسان بتواند در ایام پیری قیام به این امر كند، از کی كه به پیری برسد و اجل موعود، او را در سن جوانی در حال اشتغال به نافرمانی نرباید و به او مهلت دهد؟ كمیاب بودن پیران دلیل است كه مرگ به جوانان نزدیك تر است... پس ای عزیز! هرچه زودتر دامن ]همت[ به كمر بزن و عزم را محكم و اراده را قوی كن و از گناهان ـ تا در سن جوانی هستی یا در حیات دنیایی می باشی ـ توبه كن و مگذار فرصت خداداد از دستت برود، و به تسویلات شیطانی و مكاید نفس اماره اعتنا مكن.69

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم در حق جوانان از خداوند متعال می خواهد توفیق بازگشت و توبه را به جوانان ارزانی بدارد:
خدایا! به جوانان توفیق توبه و انابه عنایت فرما.70

آیا به راستی هیچ گاه درباره این دعای امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فكر كرده اید؟ چرا آن حضرت از خداوند متعال درباره جوانان این خواسته را دارد؟ از همه مهم تر، جوانان چه وظیفه ای در برابر این خواسته دارند؟


دقت در رفتار و كردار و ترك معصیت، احترام به حریم جوانی و خواسته امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. ما معتقدیم براساس آیه 105 سوره توبه؛71

خداوند متعال، پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اعمال ما آگاه هستند؛ از این رو مسأله اول، طاعت و حفظ حریم جوانی و ترك گناه است و مسأله دوم، انابه و توبه است، خداوند متعال می فرماید:
فَأَمَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَنْ یَكُونَ مِنْ الْمُفْلِحِینَ72
اما كسی كه توبه كند و ایمان آورد و به كار شایسته پردازد، امید است كه از رستگاران باشد.

جوانی كه با ترك شهوات، ره طاعت پیش می گیرد، پرواز ملكوتی را آغاز كرده و از ملائك پیشی می جوید. پیامبر مكرم اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید:
خداوند می فرماید: «ای جوانی كه شهوت های مبتذل خود را ترك كرده ای! تو نزد من همانند بعضی از فرشتگان هستی.73

اگر جوان مرتكب معصیت شد، آستان الهی درگاه نومیدی نیست؛ راه توبه و انابه باز است. خداوند متعال می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا74
ای كسانی كه ایمان آورده اید! به درگاه خدا توبه راستین كنید.
خلاصه؛ اگر در گام سوم، لغزشی صورت گرفت، راه توبه و جبران باز است. فرصت را غنیمت شمار و گام چهارم را بردار كه یكی از وظایف مهم این عرصه است.


منبع: راسخون





طبقه بندی:
ارسال توسط مهاجر
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner